info

Raaptepper Herfst 2021

Manon Jensma

Een project van 22 jaar: Herinrichting centrum Katlijk

Dossier: De Raaptepper

Na 22 jaar komt het allemaal voor elkaar; de gemeente gaat de laatste plannen uitvoeren voor het herinrichten van Katlijk. Wat is er in de tussentijd >> al gerealiseerd en - misschien wel belangrijker - wat gaat er nog gebeuren? Op een doordeweekse avond bel ik aan bij dorpsgenoot Rik Visser. Hij zit samen met Robin Bos, Hendrik Hoekstra en Jan Mulder in de verkeerscommissie en Rik kan mij als geen ander vertellen wat het verhaal achter onze dorpsstraten en kruisingen is.

Lange adem

Wanneer we ieder achter een kop thee aan de keukentafel zitten, wordt mij al snel duidelijk dat de aankomende veranderingen een lange voorgeschiedenis hebben. Al in 1999, zo vertelt Rik, richtte Plaatselijk Belang 'Werkgroep Dorpsvernieuwing Katlijk >>' op. Deze groep Ketlikers zette toekomstplannen op papier waarvan een deel zich ook toen al richtte op het 'reconstrueren van de dorpskern' om deze verkeersveiliger te maken. Veel van wat de werkgroep daar beschreef, is in de afgelopen jaren gerealiseerd.

Groen en vol karakter

Zo heeft het plein voor de Thomaskerk een upgrade gekregen. De rond gestrate klinkers en de vaste zitjes op het karakteristieke plein laten ons middeleeuwse kerkje extra goed uitkomen, reageer ik enthousiast. 'De gemeente wilde daar beton', zegt Rik, 'wij hebben ervoor gezorgd dat het geen beton maar gebakken materiaal werd'. Ook aan de Kerkelaan voerde de gemeente in die periode verbeteringen door. Zij legde daar onder andere voetpaden en groenstroken aan, creëerde parkeerhaventjes schuin tegenover de kerk en voorzag de laan van beukenhagen. De vier bochten aan beide uiteinden van de W.A. Nijenhuisweg werden versmald en toen was het geld op. Er werd nog steeds hard gereden en het lange wachten begon.

Den Haag vult aan

De gouden tip kwam afgelopen voorjaar uit De Knipe. Iemand uit hun Plaatselijk Belang tipte dat op verschillende plekken in de gemeente Heerenveen het asfalt aan een opknapbeurt toe is. 'En als de weg dan toch open ligt is er ruimte om andere dingen ook aan te pakken', vult Rik aan. Plaatselijk Belang kwam meteen in actie en herinnerde de gemeente nog maar eens aan de plannen die er lagen. En toen ging het snel, heel snel. Met een rijkssubsidie voor het verbeteren van de verkeersveiligheid ontstond de mogelijkheid op meer dan alleen nieuw asfalt met wat lijnen. Plaatselijk Belang en de verkeerscommissie moesten snel doorpakken om die subsidie te ontvangen, want deze kan alleen nog in 2021 worden gebruikt. Snel werden de oude plannen afgestoft en konden de laatste punten op de i worden gezet.

De schop in de grond

Een geel verkeersbord en witte lijnen op de Kerkelaan markeren inmiddels de toekomstige versmallingen en opgehoogde plateaus. Tussen het aanbrengen van de markeringen en de wegwerkzaamheden kregen aanwonenden van de Kerkelaan in juli een brief waarin de gemeente de plannen uit de doeken deed. Lezers van de brief konden eventuele aanpassingen doorgeven aan de gemeente of de verkeerscommissie. Op die oproep kwamen een handjevol aanvullingen die werden meegenomen in het definitieve ontwerp. Begin oktober gaat de gemeente los!

Versmallen, verhogen, vertragen

De versmallingen komen in de vorm van beukenhagen zoals langs de Kerkelaan al te zien zijn. Deze komen logischerwijs op plekken waar oude eikenbomen met hun wortels het asfalt al opdrukken, vertelt Hendrik wanneer ik hem vraag hoe een gemeente bepaalt waar verkeersremmers komen. Verder wordt de lange parkeerstrook onderbroken met groenvakken. In lijn met het kerkplein krijgen de verschillende drempels bij het binnenrijden van de bebouwde kom en het grote plateau op de 'Trijesprong' (de kruising Kerkelaan/W.A. Nijenhuisweg) roodbruine, gebakken klinkers. Oorspronkelijk wilde de gemeente uit besparingsoogpunt de drempels en het plateau aanleggen met een 'goedkopere' betonklinker. Daar kon de verkeerscommissie zich niet in vinden. Uiteindelijk moest de wethouder er nog aan te pas komen, maar mede dankzij een kleine bijdrage van Plaatselijk Belang, komt er gebakken materiaal. Op de 'trijesprong' komt een halfronde uitsparing die wordt opgevuld met 'groen' en alle wegwijzers rond deze kruising. De huidige bloembakken worden op een later moment vernieuwd. De kleur van de weg in het dertigkilometergebied wordt witter, zodat je bij het binnenrijden van het dorpscentrum merkt dat je in een gebied rijdt waar de maximumsnelheid dertig kilometer per uur is. Want dat mag duidelijk zijn; het doel van dit versmallen, verhogen en onderbreken is dat de ander en wijzelf langzamer door de buurt rijden…

Verbeteringen W.A.Nijenhuisweg volgen

'En als de Kerkelaan af is? Is het dan klaar?', vraag ik Rik. Hij schudt zijn hoofd. 'Dan begint fase 2, de W.A. Nijenhuisweg en aanliggende wegen en kruisingen.' De W.A. Nijenhuisweg is op dit moment nog altijd een weg die door zijn uitgestrektheid aanspoort tot (te) snel rijden. Wat bij deze wegen precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Wel staat vast dat de verkeerscommissie en de gemeente zich na deze klus gaan buigen over deze wegen die met bepaalde herinrichtingen meer het karakter van een zestigkilometerzone moeten krijgen. Hoe dat eruit gaat zien? Dat wordt vervolgd…

 Reageer >>