info

24-3-1875

Ooststellingwerf: spoorlijn door Katlijk!

Heerenveen, In den Zuid-Oosthoek van Friesland is men weinig ingenomen met het voorstel van Kappeyne c. s. (Mr. J. (Jan) Kappeyne van de Coppello, minister Tweede Kamer, red.), omdat die hoek geheel wordt uitgesloten en de Zuid-Westhoek twee lijnen zal bekomen. Een aantal ingezetenen der gemeente Ooststellingwerf hebben zich dan ook tot den Raad gewend met dringend verzoek, om bij de Hooge Regering aan te dringen het initiatief te nemen in zake den aanleg van een spoorweglijn: Heerenveen - Oranjewoud - Katlijk - Nijehorne - Oudehorne - Jubbega - Schurega - Oldeberkoop - Nijeberkoop - Makkinga - Oosterwolde - Appelscha en Smilde naar Assen. We gelooven, dat er veel motieven zijn vinden voor den aanleg van die lijn. De Zuid-OOshoek is nu ten eenenmale geïsoleerd en heelt, met het oog op landbouw, veeteelt, handel, nijverheid en 't publiek verkeer, dringend behoefte aan genoemde lijn.

Men hoopt, dat de Hooge Regering zich de belangen van Frieslands Zuid-Oosthoek zal aantrekken, opdat die volkrijke streken in 't genot van een spoorweg mogen worden gesteld, waarop billijkerwijze aanspraak hebben. De lijn Heerenveen - Schoterland - Ooststellingwerf - Smilde - Assen nuttiger en noodzakelijker, dan zekere lijn in 't Zuiden, voorkomende in ’t plan Kappeyne c.s.

Lees dit en meer in het Dagblad van Zuidholland en 's Gravenhage op Delpher >>

Aanvullend, Al vanaf begin jaren '70 is het onderwerp "spoorweg" een veel besproken onderwerp in de krant. Mocht het u zeer interreseren, lees dan vooral ook het pagina grote artikel in 'Het vaderland' van 8 maart 1875 >>

Foto locomotief: de SS13 (1864), ook wel bekend als "de bril", de oudst bewaarde stoomlocomotief van Nederland, te zien in het spoorwegmuseum. Foto Niels Karsdorp, Wikipedia
 Reageer >>