info

Sommige mensen weten het verschil niet tussen een ree en damhert deze visie van een jaar terug (van 15 januari 2019, red.) geeft de nuance aan.
Wij pleiten al jaren voor 60 km per uur (op de Schoterlandseweg ter hoogte van Katlijk, red.)

Rik Visser, plaatselijk belang Katlijk

Noot van de redactie:
Het hele artikel is natuurlijk de moeite waard om te lezen, over de noodzaak en methode van monitoring, onderzochte maatregelen en de conclusies. Eén van de interessantere passages staan in:

2.2.3 Op welke specifieke locaties kunnen welke maatregelen worden toegepast?


N380 Oudeschoot – Nieuwehorne
Dit is een traject die net als het voornoemde traject niet in tabel 7 voorkomt, maar de laatste tijd ook regelmatig in beeld is voor wat betreft aanrijdingen met reeën en damherten. Het betreft deels een erftoegangsweg en deels een gebiedsontsluitingsweg. De snelheidslimiet op dit traject is 80 km/h buiten de bebouwde kom. Langs het traject staat vaak in de bomen met regelmatig een bosperceel, en loopt af en toe door kleine stukjes open gebied.
Voordat maatregelen worden toegepast wordt aanbevolen om onderzoek te doen of hier ook ongevallen-hotspots aanwezig zijn. Indien dat het geval is komen rasters met wildpassageplaatsen eventueel in beeld.
Als er geen hotspots zijn komen maatregelen in beeld als verkeersborden J27 (RVV1990) met gele achtergrond, dynamische verkeersborden, in het voor- en najaar Crash Signing. of een (permanente) verlaging van de snelheidslimiet tot 60 km/h.

Net als bij Dokkum/Rinsumageest is ook hier ingrijpen in de sterk groeiende populatie damherten in de
nabije toekomst een reële optie om het risico op aanrijdingen te verkleinen.

Hieronder kunt u de PDF downloaden en het verslag in zijn geheel lezen:

 Reageer >>