info
Hoi, mijn naam is Ivanka Groenland, Ik ben gevraagd door redactielid Rinske om een stukje te schrijven voor deze Raaptepper, ze was benieuwd naar mijn ervaring hoe het is om nu stage te lopen op de Tjongerschool in Mildam, de basisschool waar ikzelf als kind ook het onderwijs heb gevolgd.

Ik ben 17 jaar oud, woon in Katlijk aan de Kerkelaan met mijn ouders Jaap en Tineke en mijn broers Remko en Sander, die beiden al uitwonend zijn, en onze hond Dexter. Toen mijn ouders trouwden, zijn ze in Katlijk komen wonen. Eerst kort op de Breedsingel en later zijn ze verhuisd naar de Kerkelaan, het huis waar ik nu nog steeds woon en waar ik met mijn broers ben opgegroeid. Zelf ervaar ik het heel positief om in Katlijk te wonen, ik vind het een erg leuk en gezellig dorp. Waarschijnlijk mede ook omdat ik veel leeftijdsgenoten in onze dorpen Katlijk en Mildam heb, en ik met de meesten nog goed contact heb vanaf de lagere school (de Tjongerschool) en vooral met het gezamenlijk dorpsfeest is dat heel gezellig!

De Tjongerschool heb ik als heel fijn en veilig ervaren toen ik erop zat. We hadden een gezellige, leuke klas, onze leeftijdscategorie was een grote groep van rond de 20 kinderen, helft jongens en helft meisjes, er was altijd wel iemand om mee op te fietsen, te spelen of te sporten en deel te nemen aan activiteiten in de buurt. Ook waren de ouders van onze groep betrokken met elkaar en met de juffen en meester. Ze reden ons naar schoolreisjes, hadden lol met het slagbaltoernooi tegen de ouders, en hebben een leuk afscheidsfeest georganiseerd voor ons in groep 8. Ik heb zelf dan ook geen negatieve ervaringen.

Op mijn eerste stagedag was het zeker even wennen om je fiets weer te stallen in het fietsenhok en vooral je oude juffen niet meer met de titel “juf” aan te spreken, want dat blijft een begrip.
Binnen het team van de Tjongerschool heb ik van Juf Greet en Juf Liesbeth nog les gehad, voor de rest zijn er allemaal leuke nieuwe juffen gekomen. Er zijn zeker dingen veranderd binnen de Tjongerschool, de lerarenkamer was verdwenen waar alle juffen altijd zaten te koffiedrinken en waar je als leerling niet zomaar naar binnen liep. Zo hadden wij in ons laatste jaar nog wel tablets maar nu werken ze vanaf groep 3 t/m groep 8 met de iPad en hebben ze hun ‘eigenwijze’ onderwijs waar ze hun eigen lesstof bij hebben gemaakt. Ook is het een school met een hoogbegaafdheidsprofiel, deze kinderen zitten in alle klassen en elk kind wordt gelijk behandeld. Voor eenieder wordt specifiek naar hun sterke kwaliteiten gekeken en daar spelen de leraren op in met passend lesmateriaal.

Na de Tjongerschool ben ik naar het Bornego College gegaan en gestart op de Havo. Na de derde klas, ben ik afgestroomd naar vmbo TL, het examenjaar in klas 4 en ben ik geslaagd. In het derde jaar moest ik een studierichting kiezen, ik was inmiddels gestart met oppassen en kwam tot ontdekking dat ik de omgang met kinderen heel erg leuk vond. De moeder van mijn oppaskinderen attendeerde mij erop dat ze de kinderopvang of basisonderwijs wel erg bij mij vond passen op basis van hoe ik met haar kinderen omging. Hier ben ik over na gaan denken en het leek het me eigenlijk wel heel leuk om het basisonderwijs in te gaan. Zo kwam ik op de opleiding pedagogisch medewerker/onderwijs-assistent terecht. Dat ik doe nu op het Friesland College in Heerenveen en deze opleiding duurt 3 jaar. Voor mij was dit een bewuste keuze, want het mooie van het mbo is dat ik nu met stage al veel in de praktijk bezig ben met dat wat ik leuk en interessant vind en zo ervaring kan opdoen. Na deze opleiding wil ik graag naar de PABO.

De keuze waar ik mijn stage ging doen was voor mij snel gemaakt, dat wilde ik graag op de Tjongerschool, mijn oude basisschool doen, omdat ik het er zelf ook heel fijn heb gehad. Ik loop twee keer in de week stage op woensdag en donderdag. De rest van de dagen heb ik school. De eerste dagen heb ik vooral de kat uit de boom gekeken en bijgekletst met mijn juffen van vroeger, de andere juffen in het team en de kinderen leren kennen.

Omdat ik nog vrij jong ben was het de eerste dagen wel wennen dat de kinderen me juf, of sommige kinderen uit de bovenbouw mij mevrouw noemden, toen ze nog niet wisten dat ik een ‘juf’ was op school. Toen voelde ik me wel ineens heel oud en had ik eerst ook niet meteen door dat het voor mij bedoeld was.

Ik loop stage bij de kleuters dus het leeftijdverschil is nog wel redelijk groot tussen mij en de kinderen. Het leukste aan mijn stageplek vind ik het team, die mij heel open en fijn heeft opgevangen waardoor ik me meteen op mijn plek voelde en natuurlijk scheelde het dat Juf Greet en Juf Liesbeth er waren omdat ik die al kende. Ook krijg ik op mijn stage genoeg mogelijkheden om mij zo breed mogelijk te ontwikkelen en de ruimte om mijn opdrachten uit te voeren.

Mijn dag op stage begint om 8 uur en soms help ik dan als het nodig is met de laatste voorbereiding voor de les. Voor de rest van de dag zit ik af en toe wel met een kleine groep kinderen te werken, of mag ik een activiteit met de hele klas doen. Verder ga ik gewoon mee in het patroon van de juf. Als de kinderen om 14.00 naar huis gaan bespreek ik vaak nog dingen voor mijn stage met Greet want dat is mijn stagebegeleider en ruimen we samen het lokaal op. Als het nodig is help ik nog met lesmateriaal kopiëren of klaarleggen voor de volgende dag en dan ga ik naar huis. Nu ik eenmaal stage ben gaan lopen weet ik wel zeker dat ik later het onderwijs in wil en dan ook het liefst in het basisonderwijs.

Ivanka, Namens de Raaptepper redactie bedankt
voor je leuke stukje! We wensen je alle succes toe voor de toekomst in het onderwijs!
 Reageer >>